Winnaar 2010 Hotel Papendrecht

Als directeur van Papendal kijk ik met trots terug op het DHA-avontuur. Niet allen het winnen, maar vooral het proces.

Vlak voor het eerste contact tussen Papendal en de organisatie van de DHA heb ik samen met mijn MT onze missie vastgesteld. Eén deel van deze missie is dat Papendal het beste hotel van Nederland wil zijn. De lat mag immers best hoog liggen.

Ik zag de inschrijving voorbij komen en heb toen samen met het MT besloten dat we er volledig voor zouden gaan. Op het moment dat we door waren naar de halve finale kregen we het besef dat we met elkaar heel duidelijk ons bedrijf en team moesten neerzetten. Een beeld schetsen van Papendal en niet alleen volgens de kaders van de wedstrijd maar vooral op de “Papendal-manier”. Geen lange powerpoints, geen lange stukken tekst maar juist uniek, snel en anders dan anderen.

Toen begon het echte werk. We stelden onzelf vele vragen zoals: “wat gaan we zeggen in de korte tijd die we hebben?” , “wie gaat wat zeggen?”, “hoe laten we iets van ons bedrijf zien?” . Toen de teksten geschreven waren, de beelden vastgesteld waren konden we oefenen. Vooral van belang was dat het een presentatie uit ons hart moest zijn. Geen gekunstelde verhalen, geen promotiepraatje maar iets wat de kern van onze bedrijfsvoering raakt.

Gaandeweg het proces zat ik alleen maar te genieten, want het hele team was met elkaar aan het kijken hoe het nog beter kon. Net als de vele topsporters op Papendal: trainen, napraten, nog meer trainen en voorbereidingen treffen. Daarbij heeft het team onze rode draad van onze werkwijze nooit uit het oog verloren: topprestaties leveren omdat je ervan geniet!

Uiteindelijk heeft dit hele proces ons als MT heel dicht bij elkaar gebracht, iets wat een trainer nooit voor elkaar had kunnen krijgen. De drive om te winnen brengt ontzettend veel los in mensen en bij ons heeft dit een bijzondere band opgeleverd die nog dagelijks voelbaar is. Na het winnen van de DHA hebben we natuurlijk uitgebreid feest gevierd want we waren zo trots op elkaar, onze gasten en klanten.

Na de overwinningsroes hadden we ontzetten veel zin de workshop “Strategic Management” op de Hotelschool in Den Haag. Deze training maakte immers deel uit van de gewonnen prijs. Het was voor ons een moment om de focus te verscherpen, want winnen is één ding maar de eerste blijven is de kunst. We hebben door de training in Den Haag de puntjes op i kunnen zetten in onze strategieën en plannen.

Ik kan iedere onderneming in onze branche aanraden om de uitdaging van de DHA aan te gaan.

Het meedoen is een verrijking voor directie en management!

Stella van der Sluis - Directeur Hotel en Congrescentrum Papendal