Bouwen aan uw team!
Wilt u weten wat het betekent voor uw team om deel te nemen aan de Dutch Hotel Award? Lees de ervaringen van de vorige winnaars!
- 2023: Hotel de Sterrenberg Otterlo
- 2021: Zoku Amsterdam
- 2019: Jaz Hotel Amsterdam
- 2018: Novotel Amsterdam Schiphol Airport
- 2017: Kruisherenhotel Maastricht
- 2016: INK Hotel Amsterdam
- 2015: Hotel van Oranje
- 2014: Hotel het Postillion
- 2013: Hotel Pulitzer
- 2012: Palace Hotel Noordwijk
- 2011: Townhouse Designhotel Maastricht
- 2010: Hotel Papendal
- 2009: Hotel de Zon
- 2008 : Hotel Eden Amsterdam American
- 2007: Château St. Gerlach
- 2006: Hotel des Indes
- 2005: Hotel Beaumont
- 2004: Delta Hotel

Al onze winnaars aan het woord
Winnaar 2023 Hotel de Sterrenberg Otterlo
Het winnen van de Dutch Hotel Award was voor ons een grote verrassing. Door het winnen hebben we een boost gekregen in ons zelfvertrouwen. We voelden ons gewaardeerd en de trots voor ons bedrijf werd (nog) groter. We proberen altijd het beste uit onszelf te halen voor de gast en voor ons personeel. Het is geweldig dat dit ook gezien wordt.
Winnaar 2021 Zoku Amsterdam
“Ook de hotelindustrie is enorm hard getroffen door de pandemie. Bij Zoku hebben we vanaf het begin gekozen om de kansen die deze situatie biedt met twee handen aan te pakken. Dat betekende niet dat het niet zwaar was. We hebben alleen meer mogelijkheden gecreëerd om ons voordeel met deze crisis te doen. Daarnaast is Zoku’s missie “Connecting People & Ideas”. Beide punten sloten zou aan bij het thema van de Dutch Hotel Award 2021 “Veerkracht & Verbinding”, dat het team besloten heeft om zich in te schrijven.
Het winnen van de Dutch Hotel Award 2021 is een prachtige beloning en erkenning voor het team wat de afgelopen jaren zoveel veerkracht, creativiteit en verbindend vermogen heeft getoond. In een jaar met heel veel tegenvallers, bleek het een geweldige opsteker en een stimulans om vooral door te gaan op de ingeslagen weg en we zijn trots op de eer die ons is toebedeeld.
Als jullie meedoen, zullen jullie hopelijk ook ervaren dat er een enorme creativiteit en saamhorigheid ontstaat waarvan de impact veel groter is dan het mogelijk winnen van de award alleen. We wensen jullie heel veel succes én plezier als jullie met de volgende editie meedoen!”
Team Zoku Amsterdam
Winnaar 2019 Jaz in the City Amsterdam
Vooraf hadden we er met het team goed over gesproken wat het zou betekenen om deel te nemen aan de Dutch Hotel Award. We waren er al snel uit: we zouden gewoon doen wat we elke dag waarmaken: met elke collega zorgen voor een unieke ervaring in Jaz in the City Amsterdam!
Toen we eenmaal hadden gehoord dat we genomineerd waren voor de halve finale, begon het pas echt te kriebelen. Creativiteit en werkelijk “anders” zorgen voor bijzondere gastvrijheid ligt nou eenmaal in de aard van ons DNA. En met alles en iedereen hebben we keihard gewerkt om dat te tonen. De finaledag was prachtig, waarbij alles wat we met elkaar hadden bedacht is gepresenteerd. Natuurlijk met flink wat muzikale twisten en humor!
Wat mij het meest is bijgebleven is de teamspirit die ontstond bij het bedenken en uitvoeren van de mooie acties. En allemaal hebben we onze grenzen verlegd met het oefenen en optreden als band! We kijken terug op een onvergetelijke ervaring. Ik gun iedereen zo’n mooie reis met je team!
Marjolein Bruschke, General Manager a.k.a. The Band Leader
Winnaar 2018 Novotel Amsterdam Schiphol Airport
Het winnen van de Dutch Hotel Award 2018 heeft Team NASA ontzettend veel gebracht. Vanaf het moment dat we hoorden dat we in de halve finale stonden merkte je direct een sterke toename in de al behoorlijke goede team spirit en het contact tussen verschillende afdelingen. Het was super om te zien hoe ons projectteam in de Heineken Experience ons unieke verhaal vertelde en vervolgens het hele hotel onderdeel uitmaakte van onze grote finale show. Hierdoor merkten wij ook hoeveel creativiteit er in onze jonge ploeg zit en hoe belangrijk het is mensen de ruimte te geven hiermee aan de slag te gaan.
De bloemen, kaartjes, taarten en champagne die na de overwinning binnen stroomden werden met veel trots en plezier door het team ontvangen en in de weken en maanden die op deze overwinning volgden werd er door veel leveranciers, klanten maar vooral ook sollicitanten nog regelmatig naar het winnen van deze prachtige titel gerefereerd. We wensen alle deelnemers van de editie van dit jaar ontzettend veel plezier toe en raden eenieder vooral aan om het gehele team onderdeel te maken van deze mooie reis. Succes!
Floris Licht, General Manager
Winnaar 2016 INK Hotel
Het enthousiasme van de teamleden en het sterk uitvoeren van de finaleopdracht hebben het managementteam van INK Hotel Amsterdam, onder leiding van gm Jolanda Sadni Ziane de Dutch Hotel Award 2016 opgeleverd. Het hotel liet medefinalisten Sir Albert en Bilderberg Klein Zwitserland achter zich.
Teamspirit
Volgens de jury sprong de teamspirit eraf bij het INK Hotel: ‘Bij INK is het één groot team, van hoog tot laag. Het héle hotel is een team, knap. Dit is een schoolvoorbeeld van een geheel dat meer is dan de som der delen. De balans tussen commercie en verhaal klopt, waarbij ook de menselijke waarden van de medewerkers niet worden vergeten. Het team leunt op kanjers als chef-kok Tjitze van der Dam en commercieel manager Moreno Forte, de general manager heeft een duidelijk faciliterende rol richting haar team – en die speelt ze met verve.’
General Manager Jolanda Sadni Ziane vertelt: ‘Meedoen met de Dutch Hotel Award is echt zó gaaf. We lopen met zijn allen al twee weken te stuiteren en kunnen hier als team nog heel lang op doorvliegen.’ Die teamspirit zal na de bekendmaking dat INK de Dutch Hotel Award 2016 wint, alleen nog maar beter worden.
Winnaar 2015 Hotel van Oranje
Het managementteam van Hotel van Oranje wint dit jaar de Dutch Hotel Award (DHA). Niet alleen maakt het team indruk door hun gedrevenheid en professionaliteit, ook wist ze als beste invulling te geven aan het thema van dit jaar: big data.
De jury noemt het managementteam van winnaar Hotel van Oranje zorgvuldig samengesteld en ziet vooral in algemeen directeur Jaap Liethof en general manager Mike van Bokhoven een goede combinatie. ‘Ze zijn razend goed op elkaar ingespeeld.’ Die geoliede machine, dat soepel opererende team van Hotel van Oranje wint de Dutch Hotel Award 2015. In de finale van de twaalfde editie van de wedstrijd voor hotel mananagementteams troeft Van Bokhoven de collega’s en Noordwijker plaatsgenoten van hotel Vesper (brons) en het team van Bilderberg De Keizerskroon in Apeldoorn (zilver) af.
Teamspirit
Op teamspirit en enthousiasme ontliepen de finalisten elkaar nauwelijks. Maar Hotel van Oranje maakte het verschil in de uitvoering van de finaleopdracht, waarin de hotels moesten laten zien hoe zij big data in de operatie toepassen. Om dat te beoordelen trok de zevenkoppige jury (zie kader) langs de finalisten, waarbij elk hotel exact twee uur de tijd had om de jury te overtuigen.
Winnaar 2014 Hotel het Postillion
De jury van de Dutch Hotel Award reikte vrijdag 4 juli de bijbehorende wandplaquette officieel uit in het winnende hotel van editie 2014, Postillion Deventer. Voorzitter Bas Tolmeijer prees nogmaals de teamspirit en de efficiëntie waarmee het managementteam onder leiding van GM Mathilde van der Weerd de finaleopdracht heeft uitgevoerd.
Winnaar 2013 Hotel Pulitzer
Hotel Manager Alex van Gastel: ‘Een ongekende teamspirit!’
Toen het onderwerp van de Dutch Hotel Award 2013, innovatief ondernemerschap, bekend werd gemaakt moésten wij ons wel inschrijven. Dit onderwerp is op ons lijf geschreven! Binnen Hotel Pulitzer hadden wij zoveel innovatieve initiatieven lopen die perfect aansloten op het thema. Met 25 historische grachtenpanden komen we regelmatig uitdagingen tegen in Hotel Pulitzer, die vragen om een innovatieve benadering.
De Dutch Hotel Award is niet zomaar een competitie waar je je ‘even’ voor inschrijft. Het is echt een inhoudelijke wedstrijd, waarbij veel wordt gevraagd van het management team maar ook van het gehele hotelteam. Des te groter de eer dat Hotel Pulitzer tot winnaar werd uitgeroepen! Je krijgt er echter ook heel veel voor terug: Het team van Hotel Pulitzer is door de Dutch Hotel Award nog zoveel hechter geworden. Maandenlang waren wij in de ban van de Dutch Hotel Award. Door de velen uren die wij samen hebben doorgebracht is de samenwerking & wederzijds begrip beter dan ooit. Het is prachtig om het enthousiasme en de blijdschap van onze ambassadeurs te zien en maken mij als Hotel Manager enorm trots.
Na het winnen van de Dutch Hotel Award hebben wij veel hartverwarmende reacties ontvangen. Fantastisch om te zien hoe gasten, relaties en leveranciers met ons hebben meegeleefd rondom onze deelname aan de Dutch Hotel Award. Elke stap was te volgen via onze Social Media kanalen en ook daar hebben wij ontzettend veel felicitaties mogen ontvangen. Onze gasten hebben met ons meegevierd door middel van special promoties en voor onze ambassadeurs was er een groot feest. Al met al een hele feestelijke periode, waar ik met een heel warm gevoel op terugkijk.
Ook aan publiciteit hadden wij geen gebrek. Nu de competitie weer gaat beginnen merken wij ook dat er weer extra aandacht is voor ons als (oud)winnaar. Nog steeds ontvangen wij leuke reacties op het feit dat wij de winnaar van 2013 zijn geworden. De award hangt prominent in onze lobby zodat onze gasten, maar ook onze ambassadeurs dagelijks worden herinnerd aan deze geweldige prestatie.
Ik zou deelnemende hotels mee willen geven om iedereen binnen het hotel erbij te betrekken en dit avontuur als team aan te gaan. Wees niet bang om buiten de gebruikelijke kaders te denken; soms moet je een beetje risico durven te nemen. Ik wens iedereen heel veel succes!
Alex van Gastel – Hotel Manager van Hotel Pulitzer, a Luxury Collection Hotel
Winnaar 2012 Palace Hotel Noordwijk
Directeur André Aaij: ‘Een fantastische teambuilding!’
Ik heb regelmatig op het punt gestaan om mee te doen aan de Dutch Hotel Award maar ik vond dat je alleen mee mocht doen als alles klopte, we goed op elkaar waren ingespeeld en we zo als team dit avontuur konden beleven. 2012 was voor ons hét moment!
We wilden graag in aanmerking komen voor deze award omdat we vanaf 2010 stapsgewijs zijn gaan werken aan de eilandjescultuur en de structurele fricties tussen afdelingen en medewerkers. Na ruim 2 jaar waren we in een transparante en gestructureerde organisatie veranderd waarin het MT als een team optreedt met goede interne communicatie, vertrouwen in elkaar en vooral ook een heldere visie verkondigend naar personeel, klanten, gasten, leveranciers, aandeelhouder en regio. Juist dit interne onderlinge vertrouwen en het gezamenlijk optuigen van een heldere en creatieve organisatie, ook naar buiten toe, maakt dat we in een situatie zijn beland waarin we met elkaar in hoog tempo toewerken naar een successtory.
De Dutch Hotel Award is een prachtige wedstrijd! Het vroeg dusdanig veel van de inventiviteit en creativiteit van het team, een aantal maanden lang, dat we met elkaar in een geweldige ‘flow’ terechtkwamen tijdens dat traject. En wat er gebeurt als je die team effort dan ten overstaan van 200 aanwezigen gehonoreerd ziet worden met de award; dat is een ontlading met ongekende impact. Het team is er zeer hecht door geworden en maakt me trots, elke dag opnieuw. Wat er na de overwinning gebeurde, de aandacht die wij kregen, was overweldigend! De euforische stemming in het hotel bleef dan ook nog een geruime tijd aanwezig, mede door de vele publiciteit die het bleef opleveren. Het leukste van dit hele proces naar de finale toe was dat we alles als team hebben opgepakt. We zijn door deze hele ervaring als team dichter naar elkaar toegegroeid. Dat is misschien nog wel het mooiste resultaat van deze award! Ik ben blij dat dit bij de jury ook niet onopgemerkt is gebleven.
Nog steeds worden we wekelijks geconfronteerd met het feit dat wij deze fantastische award hebben gewonnen. Of het nu gaat om gasten in het hotel die de award zien hangen of mensen die reageren op artikelen die verschijnen waarin het genoemd wordt; men weet dat wij de winnaar van 2012 zijn en dat is gaaf! Ontzettend leuk dat het zo blijft leven! Momenteel zijn wij onze deelname een beetje aan het herbeleven doordat de inschrijvingen voor 2013 zijn gestart. We worden benaderd door hoteliers met vragen hoe we het hebben aangepakt, wat voor tips we hebben, of we het e.e.a. kunnen komen uitleggen etc. We geven de kennis graag door en zijn benieuwd hoe de hoteliers het thema innovatief ondernemerschap gaan vertalen naar een zo origineel mogelijke deelname aan de Dutch Hotel Award 2013!
Wat wij begrepen van de jury is dat het hotel tijdens alle rondes van de Dutch Hotel Award is opgetreden als een hecht team. De teamspirit kwam goed naar voren wat de doorslag heeft gegeven bij de jury voor het winnen van de award. Lijkt me een gouden tip voor de deelnemende hotels van dit jaar!
André Aaij – General Manager van het Palace Hotel te Noordwijk
Winnaar 2011 Townhouse Designhotel Maastricht
Hoe het winnen van de Dutch Hotel Award je hotel op z’n kop zet !
Op z’n kop? Jazeker, het dak ging er af! Wat hebben we een feest gehad in het zuidelijkste puntje van het land! De dag na het winnen van de Award begon met rinkelende gsm’s en honderden felicitatiemails. Collega’s uit het hele land, leveranciers, relaties, klanten en andere stakeholders hebben ons overstroomd met gelukwensen. In een mum van tijd veranderde “de huiskamer” van Townhouse Hotels in een bloemenzee waar menig bloemist jaloers op zou zijn.
De reactie’s waren hartverwarmend en overweldigend. Juist in tijden van economische malaise levert het winnen van de Dutch Hotel Award een enorme boost. Onze medewerkers waren en zijn allemaal apetrots. Iedereen moest het weten. Zelfs de Burgemeester van Maastricht bracht zijn felicitaties over; ook hij was trots dat de fel begeerde Award in zijn stad was terechtgekomen.
De dagen en weken er na werd in alle lokale en regionale bladen, blogs en kranten geschreven over onze winst. Onze kamerprijzen stegen significant. De “third parties” melden zich allemaal spontaan voor meer allotment. Maar ja, dat was niet nodig want het aantal directe boekingen via onze eigen website steeg eveneens met méér dan 35% (!). Tot op de dag van vandaag ondervinden we de voordelen van de gewonnen Award. Bij tenders geeft de vermelding van de Award net even het laatste zetje om de deal binnen te slepen. Bij onderhandelingen met corporate boekers helpt de Award enorm om de tarieven voor 2012 naar een hoger niveau te trekken.
Zijn er dan géén nadelen? Jazeker wel! Plotseling beginnen andere hotels aanbiedingen te doen aan je MT leden. Je moet een dijk van een feest geven, je tent loopt vol waardoor je regelmatig neen moet verkopen en wanneer je allergisch bent voor bloemen zou ik er al helemaal niet aan beginnen!
Kortom, het winnen van de Dutch Hotel Award is misschien wel het beste wat een hotelier kan overkomen; de slagroom op de taart om het maar even in vaktermen uit te drukken. Schrijf je in, ook wanneer je niet als winnaar uit de bus komt is het een geweldige ervaring. Het motiveert je team om nog meer dan ooit hun creativiteit aan te spreken. Daarnaast is het een fantastische manier om een quick scan van je bedrijf te maken en daar waar nodig bepaalde processen te finetunen.
Ik wens u allemaal, met veel plezier, een geweldige tijd in de strijd om Award 2012 !
Met vriendelijk groet,
Rino P.H. Soeters, Algemeen directeur van Townhouse Designhotel Maastricht
Winnaar 2010 Hotel Papendal
Als directeur van Papendal kijk ik met trots terug op het DHA-avontuur. Niet allen het winnen, maar vooral het proces.
Vlak voor het eerste contact tussen Papendal en de organisatie van de DHA heb ik samen met mijn MT onze missie vastgesteld. Eén deel van deze missie is dat Papendal het beste hotel van Nederland wil zijn. De lat mag immers best hoog liggen.
Ik zag de inschrijving voorbij komen en heb toen samen met het MT besloten dat we er volledig voor zouden gaan. Op het moment dat we door waren naar de halve finale kregen we het besef dat we met elkaar heel duidelijk ons bedrijf en team moesten neerzetten. Een beeld schetsen van Papendal en niet alleen volgens de kaders van de wedstrijd maar vooral op de “Papendal-manier”. Geen lange powerpoints, geen lange stukken tekst maar juist uniek, snel en anders dan anderen.
Toen begon het echte werk. We stelden onzelf vele vragen zoals: “wat gaan we zeggen in de korte tijd die we hebben?” , “wie gaat wat zeggen?”, “hoe laten we iets van ons bedrijf zien?” . Toen de teksten geschreven waren, de beelden vastgesteld waren konden we oefenen. Vooral van belang was dat het een presentatie uit ons hart moest zijn. Geen gekunstelde verhalen, geen promotiepraatje maar iets wat de kern van onze bedrijfsvoering raakt.
Gaandeweg het proces zat ik alleen maar te genieten, want het hele team was met elkaar aan het kijken hoe het nog beter kon. Net als de vele topsporters op Papendal: trainen, napraten, nog meer trainen en voorbereidingen treffen. Daarbij heeft het team onze rode draad van onze werkwijze nooit uit het oog verloren: topprestaties leveren omdat je ervan geniet!
Uiteindelijk heeft dit hele proces ons als MT heel dicht bij elkaar gebracht, iets wat een trainer nooit voor elkaar had kunnen krijgen. De drive om te winnen brengt ontzettend veel los in mensen en bij ons heeft dit een bijzondere band opgeleverd die nog dagelijks voelbaar is. Na het winnen van de DHA hebben we natuurlijk uitgebreid feest gevierd want we waren zo trots op elkaar, onze gasten en klanten.
Na de overwinningsroes hadden we ontzetten veel zin de workshop “Strategic Management” op de Hotelschool in Den Haag. Deze training maakte immers deel uit van de gewonnen prijs. Het was voor ons een moment om de focus te verscherpen, want winnen is één ding maar de eerste blijven is de kunst. We hebben door de training in Den Haag de puntjes op i kunnen zetten in onze strategieën en plannen.
Ik kan iedere onderneming in onze branche aanraden om de uitdaging van de DHA aan te gaan.
Het meedoen is een verrijking voor directie en management!
Stella van der Sluis – Directeur Hotel en Congrescentrum Papendal
Winnaar 2009 Hotel De Zon Ommen
‘Dutch Hotel Award bracht ons €150.000,- extra omzet’
“Wat een prijs! Wat een aandacht! Nog elke dag zijn wij trots op het winnen van de Dutch Hotel Award. Een beter marketinginstrument kun je je niet voorstellen. De Dutch Hotel Award gaf en geeft ons bedrijf een enorme boost. Zeker anderhalve ton omzet is direct toe te schrijven aan de overwinning. Wat je noemt een opsteker in economisch barre tijden! Maar de prijs heeft veel meer gebracht. Meedoen met de wedstrijd heeft het voltallige managementteam sterker gemaakt. We hebben geleerd dat succes alles te maken heeft gezamenlijke inspanning, met teamspirit. En natuurlijk, de Dutch Hotel Award bezorgt hotel De Zon eeuwige roem. Bij collega’s, bij leveranciers, maar vooral bij gasten.”
Ron Nijhof – directeur-eigenaar hotel De Zon in Ommen, winnaar Dutch Hotel Award 2009
Winnaar 2008 Eden Amsterdam American
“Tijdens de voorbereidingen en aanloop naar de finale van de Dutch Hotel Award zijn we als Management Team nader tot elkaar gekomen en hebben als 1 man alles op alles gezet om deze prijs in de wacht te slepen. Dit heeft een nog positievere uitwerking gehad op de team spirit! Daarnaast levert het winnen van de DHA ongelooflijk veel publiciteit op en de invloed daarvan is nu nog steeds, na bijna een jaar, heel goed te merken! Al met al was het een fantastische, leerzame en leuke ervaring om heel trots op te zijn!”
Claire van Campen — Directeur Eden Amsterdam American
Winnaar 2007 Château St. Gerlach
“Een gooi doen naar de Dutch Hotel Award vergt creativiteit, innovativiteit, flexibiliteit en slagvaardigheid van een team. Vooral de gezamenlijke aanpak van de onderdelen in de wedstrijd zorgden voor extra saamhorigheid bij de medewerkers van Château St Gerlach. De prijs uiteindelijk ook winnen, was de kroon op de inspanningen, en het heeft ons veel publiciteit opgeleverd. Deelname aan deze wedstrijd is niet alleen leuk en leerzaam, maar ook een goede graadmeter voor je organisatie. Met veel plezier kijken wij terug op die spannende maanden.’’
Philip Geervliet– directeur Château St. Gerlach, Valkenburg a/d Geul-Maastricht.
Winnaar 2006 Hotel des Indes
“Een fantastische bekroning voor de communicatie rondom de verbouwing en heropening van ons hotel. De felicitaties van collega’s stroomden binnen. Het heeft ons bovendien veel publiciteit gebracht en met name op het gebied van werving van nieuwe medewerkers bleek de prijs van grote waarde.’’
Claudia Pronk – tot begin dit jaar general manager Le Méridien-hotel Des Indes, Den Haag.
Winnaar 2005 Hotel Beaumont
“We zijn nog kritischer naar ons product gaan kijken. De Dutch Hotel Award gaf een overweldigend gevoel van overwinning. Landelijk, maar zeker ook in het Maastrichtse. De prijs is een USP die wij nog steeds in zetten in onze communicatie. Het is bovendien een leuke binnenkomer bij contractbesprekingen.’’
Harrie Beaumont – eigenaar-directeur hotel Beaumont, Maastricht.
Winnaar 2004 Delta Hotel
“In het woud van internet aanbiedingen werkt de Dutch Hotel Award als een soort keurmerk. Je komt in de dagelijkse praktijk zelden een aanleiding tegen die je dwingt om tot in alle aspecten van de bedrijfsvoering te gaan zoeken naar de zaken waarin je met je team juist zo succesvol bent. Deze motivatie-exercitie hebben wij ervaren als onze grootste winst.’’
Floris-Jan Zwaag – directeur Delta-hotel, Vlaardingen.